Jak cię widzą, tak cię piszą

Scenografia eventowa wymaga od twórców kompleksowego podejścia oraz znajomości potrzeb klienta. Może mieć ona decydujący wpływ na ogólną ocenę całego przedsięwzięcia.Adaptowanie sali na potrzeby wydarzenia to niezwykle ważna część eventu. Dzięki odpowiedniej scenografii można wyczarować naprawdę niesamowitą przestrzeń, która pozostawi w pamięci uczestników niezatarte wrażenie. Rynek scenografii eventowej jest bardzo zróżnicowany i dynamiczny. Aby wybrać odpowiednią warto poznać jego podstawowe zasady.

Granice scenografii


Scenografia eventowa to szerokie zagadnienie. Na własny użytek część specjalistów z tej branży całą część eventu, którą obserwują uczestnicy wydarzenia nazywa plastyką eventu. Na plastykę eventu składa się wiele elementów. Począwszy od zaproszeń i detali związanych z rejestracją uczestników, przez aranżację wnętrz, po atrakcje i catering, które powinny być stylistycznym uzupełnieniem zamierzonego klimatu. Scenografia jest jedną ze składowych pojęcia plastyki eventowej. Przygotowując tę część eventu trzeba zatem pomyśleć kompleksowo o wszystkim, z czym zetknie się gość wydarzenia. Wejście, korytarze, zaproszenia, stroje hostess, recepcje, dźwięki we foyer, dekoracja sali, scenografia sceny, wystrój stołów, materiały multimedialne. Wszystko to służy wykreowaniu niepowtarzalnego klimatu, który pozwoli gościom wydarzenia oderwać się na chwilę od świata codziennego. To główne zadanie plastyki eventowej. Dzięki niej można zabrać gości w wizualną podróż do innej rzeczywistości. Tak jak w teatrze czy też kinie, z tą jednak różnicą iż podczas eventu uczestnicy mają styczność z zadaną stylistyką w dość bliskiej odległości. Bywa nawet, i to dość często, że staja się oni jej częścią.


Skupiając się bliżej na części składowej jaką jest wystrój wnętrza eksperci wyróżniają dwa działania: projektowanie scenografii oraz projektowaniu dekoracji. Dekoracje można charakteryzować jako mniejszy zbiór wykonanych zabiegów plastycznych mający zmienić/upiększyć przestrzeń pomieszczenia. Na dekoracje składają się skromniejsze środki wyrazu, prostsze rozwiązania, mające za zadanie głównie zmienić charakter pomieszczenia, w którym odbywa się event. Zamaskować jego gorsze części, nadać żądany kolor, postawić tło do wydarzeń.


Scenografia jest szerszym pojęciem (dekoracja jest jej częścią składową). Korzysta ze znacznie szerszej palety możliwości i technik. Jest zwartą przemyślaną koncepcją, w której jeden element wynika z drugiego i jest uzupełnieniem poprzedniego. W scenografii możemy mówić o planowaniu przestrzeni z uwzględnieniem stref oddziaływania. Strefa sceny – tam, gdzie przez większość czasu skierowany jest wzrok uczestników.

Strefa użytkowa – cześć przestrzeni gdzie porusza się zasadnicze grono gości. W zależności od układu sali jest to miejsce, gdzie uczestnicy spotykają się ze sobą i w bliskiej odległości oglądają rekwizyty będące częścią eventu takie jak dekoracje na stołach, siedzenia i krzesła, a także stoły cateringowe, parkiet taneczny. Wyróżnić można również strefę cateringu i ścian. To wszystkie elementy (łącznie z sufitem), które pozwalają kontynuować narrację głównego tematu scenografii ze sceny. Często są to systemy budowane specjalnie na zadany event, z którymi goście mają styczność przez interaktywność. Mogą to być telebimy, ściany projekcyjne, bądź odpowiednio wkomponowane monitory dotykowe będące na przykład uzupełnieniem oferty cateringowej (wyświetlanie przepisów na potrawy, które spożywają goście).

Planowanie to podstawa


Najważniejszą częścią przygotowania scenografii eventowej jest odpowiednie jej zaplanowanie. Współpracując z firmą specjalizującą się w tych usługach już podczas pierwszej rozmowy warto zastanowić się nad określeniem konkretnego celu. W przypadku scenografii będzie to najczęściej sprecyzowanie jak bardzo głęboki ma być efekt zmiany rzeczywistości. Należy ustalić także, a może i przede wszystkim, styl danego wydarzenia - czy będzie on stylizowany/tematyczny, czy raczej konceptualny (często stosowany do gal bez głównej tematyki). Bogactwo scenografii zależne jest od wielkości budżetu. Podczas planowania ustala się zatem jaka jego część przypada na plastykę eventu, jaka część będzie kierowana na multimedia i technikę sceniczną. Ważnym etapem planowania jest określenie wspólnie z partnerami realizującymi dane wydarzenie co można wspólnie przygotować i wykorzystać (użycie zamówionych multimediów w sposób kreatywny, np. zabudowa ekranów w niestandardowym formacie – oktagon).

Wykorzystanie przestrzeni, jej możliwości oraz charakter to również ważny element planowania plastyki eventowej. Współpraca z właścicielem obiektu, zrozumienie i określenie jego możliwości, wizja lokalna to elementy planowania, które nie mogą zostać pominięte przy projektowaniu. Dzięki dobrej wizji lokalnej projekt, który powstaje jest pełniejszy i pozwala na zaplanowanie przestrzeni w taki sposób, by zmiany w końcowej wersji były nieznaczne. Przynosi to pożytek wszystkim partnerom całego przedsięwzięcia. Dla projektanta i scenografa jest to oszczędność czasu, bo dzięki wcześniejszym przygotowaniom może od razu zaplanować pracę na danym terenie. Natomiast event manager dzięki wizji lokalnej ma szansę przygotować projekt, który będzie realny i najprawdopodobniej zostanie wykonany zgodnie z planem.

Kolejnym ważnym punktem przygotowań jest wybór odpowiedniego rodzaju scenografii. Można podzielić ją na trzy główne typy. Scenografia obiektowa, multimedialna, mieszana (multimedialno-obiektowa). Scenografia obiektowa to klasyczny typ scenografii. Opiera się głównie na zabiegach plastycznych materiałowych, budowlanych elementach z metali, materiałów miękkich, płyt mdf, sklejek, wsparte oświetleniem. Scenografia multimedialna opiera się na nośnikach video układanych w odpowiednie kształty i bryły. Są to np. ekrany bezszwowe, kurtyny ledowe, strip ledy, podłogi z wbudowanymi ekranami. Ten drugi typ jest obecnie bardzo popularny jednak ograniczenia sprzętowe często skazują projekty realizowane w tej technologii na brak oryginalności. Uczestnicy (tak zwani bywalcy) eventów nie otrzymują jasnego rozróżnienia pomiędzy poszczególnymi eventami, które odwiedzają. Dobrym przykładem potwierdzającym tę tezę mogą być festiwale realizowane przez specjalistów pracujących dla telewizji. Wychwycenie różnic w koncepcie scenografii tego typu realizacji jest bardzo trudne. Trzecią wersją scenografii jest miks dwóch wcześniej opisanych. Występuje w różnych konfiguracjach w zależności od stopnia zintensyfikowania materiałów i technologii. Przykładem pokazującym tą różnicę może być porównanie projektów scenografii rozdania nagród BAFTA (British Academy of Film and Television Arts), którą możemy zaliczyć do koncepcji z przeważającą ideą obiektową, do projektu nagród MTV Awards, w którym dominuje czynnik multimedialny. W każdym z tych dwóch przypadków scenografia jest symboliczna, ale jednocześnie efektowna, często interaktywna. Na polskim rynku najczęstszą i najprostszą wersją połączenia takich opcji jest ciekawa obudowa ekranu projekcyjnego (bądź ekranu diodowego), będącego i obiektem, i nośnikiem informacji jednocześnie (taką scenografię można było obejrzeć na gali Viva Najpiękniejsi.) W tej technologii scenograficznej można uzyskiwać bardzo ciekawe efekty, uważane za nowatorskie i kreatywne. Dzięki stosowaniu miksu multimediów i klasycznego stylu można budować nowe koncepty i klimaty, które mają szansę na dłużej zagościć w pamięci uczestników.

Przeczytaj całość artykułu na www.micepoland.pl

Nasz serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie. Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności
×