Jak zarządzać działem housekeeping?

Rozsądne gospodarowanie czasem pracy pracowników jest bardzo istotne, szczególnie biorąc pod uwagę ekonomiczną kwestię prowadzenia hotelu, czyli rentowności obiektu, jak i zadowolenie pracowników z wykonywanej pracy. Nie ma bowiem nic gorszego dla pracownika, gdy przychodząc do pracy okazuje się, że pokoi do sprzątania jest niewiele, a w pracy zaplanowano na ten dzień tyle osób, że za bardzo nie ma co robić.

Albo jeszcze gorszy scenariusz, który się spotyka przy nieprawidłowo wykonanych harmonogramach pracy dla pracowników, że pokoi do sprzątania na dziś jest 150, a pań pokojowych pięć. Nie można się potem dziwić, że efektem błędów w sporządzaniu harmonogramów czasu pracy, czyli błędnym organizowaniu pracy w housekeepingu jest nadmierne zmęczenie i niezadowolenie pracowników, a co za tym idzie ciągła rotacja personelu.

 

Wtedy też tworzą się nam dodatkowe problemy np. ubrania służbowe, które zakupiliśmy dla jednej ekipy, musimy kupować kolejny raz, a czas przeznaczony na szkolenie pracowników okazał się stracony, środki finansowe, które przeznaczyliśmy na szkolenie również.

Najbardziej elastycznym systemem czasu pracy jest w tym wypadku równoważny system czasu pracy. System ten reguluje art. 135-138 Kodeksu pracy i może być wykorzystany w sytuacji, gdy jest to uzasadnione rodzajem pracy lub jej organizacją. Decyzja o wprowadzeniu systemu w hotelu zależy tylko od oceny pracodawcy. Informację o wprowadzeniu równoważnego czasu pracy pracodawca powinien zawrzeć w regulaminie pracy. System ten daje pracodawcy możliwość przedłużenia dobowego wymiaru czasu pracy powyżej 8 godzin (max. 12 godzin) w niektórych dniach, np. w dniach bardzo dużego obłożenia hotelu i równoważenie go krótszym dobowym wymiarem czasu pracy w innych dniach np. wtedy gdy wyjazdów i przyjazdów do hotelu jest niewiele. Należy też równoważyć przedłużony dobowy wymiar czasu pracy dniami wolnymi. Zastosowanie tego systemu pozwala uniknąć powstania nadgodzin właśnie poprzez wydłużenie dobowego wymiaru czasu pracy.

Autorką tekstu jest Dorota Kubiaczyk, właścicielka firmy hoSMILEdo

źródło: horecanet.pl, data dostępu: 22.10.2014

Nasz serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie. Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności
×