Krzesło, czyli podstawa konferencji

Każdy gość, który choć raz w życiu musiał przesiedzieć choćby dwie godziny na niewygodnym krześle wie, że najciekawszy temat konferencji, najpiękniejsza sala czy wizja wieczornej imprezy zdadzą się na nic, gdy kręgosłup rwie z bólu, siedzenie cierpnie, a wokół wszyscy wiercą się na krzesłach.

Komfortowy hotel, prestiżowa lokalizacja, wygodne pokoje, duża sala, Profesjonalne wyposażenie, ciekawe tematy, krótka część oficjalna, sprawny serwis, profesjonalna obsługa, doświadczony organizator – tak wygląda TOP 10 odpowiedzi, gdy zapytać o warunki konieczne udanej konferencji. Odpowiadającym, skoncentrowanym na meritum i ogólnej „otoczce” imprezy umknął najwyraźniej tak przyziemny, a jednocześnie istotny element, jak wygodne i ergonomiczne krzesło.

Ergonomia, a nie tapicerka…

Tymczasem, tak jak materac łóżka w pokoju hotelowym, tak krzesło w sali konferencyjnej ma wielki wpływ na dobre samopoczucie użytkownika, na jego komfort, a w efekcie na zadowolenie z konferencji, jej skuteczność i dobrą ocenę. Gdy krzesło jest wygodne, nie zauważa się tego, traktując rzecz naturalnie, jednak gdy krzesło jest niewygodne, a w perspektywie jest spędzenie na nim kilku godzin – wszystko inne poza udręką siedzenia schodzi na dalszy plan. Bóle kręgosłupa, szyi czy barków, opuchnięte łydki − to tylko niektóre z efektów długiego przebywania w niewygodnej dla organizmu pozycji. Specjaliści idą dalej: zła pozycja siedząca, spowodowana korzystaniem z mało ergonomicznego krzesła w rezultacie kończy się zwiększonym napięciem i obciążeniem karku, kręgosłupa oraz wytężoną pracą wszystkich podtrzymujących go mięśni. Dlatego krzesło powinno je jak najbardziej odciążać, gwarantując właściwą pozycję ciała.
Zgarbiona postawa ujemnie wpływa na układ trawienny i hamuje pełny oddech. Długofalowa statyczna pozycja siedząca powoduje redukcję w krwiobiegu zapasów tlenu i substancji odżywczych dla ciała. Prowadzi to do ogólnego zmęczenia fizycznego i osłabienia sprawności umysłu oraz znaczącego spadku wydajności.

Zdaniem ortopedów jest kilka pozycji, których kręgosłup nie lubi najbardziej, w tym dwie związane z krzesłem:

- długie siedzenie bez solidnego podparcia dla pleców
- gdy krzesło ma zbyt wysokie siedzisko.
Krzesło powinno mieć wysokie oparcie i siedzenie na takiej wysokości, by nogi opierały się na podłodze, zgięte w kolanach pod kątem 90 stopni. Rehabilitanci dodają, że krzesło powinno mieć koniecznie odpowiednio wyprofilowane, trochę twarde (ciało powinno zagłębiać się na dwa, trzy centymetry) i niezbyt duże siedzisko. Eksperci są zgodni, że jednym z najważniejszych elementów krzesła są podłokietniki, których znaczenie jest zwykle bagatelizowane. To dzięki podłokietnikom można swobodnie oprzeć ręce, zachowując wyprostowany kręgosłup. Przychylamy się do powtarzanego niekiedy w gronie architektów stwierdzenia mówiącego, że znacznie łatwiej jest zaprojektować wieżowiec niż dobre krzesło.
Dobre krzesło ułatwia koncentrację, poprawia wydajność uczestnika konferencji i minimalizuje negatywne skutki kilkugodzinnego siedzenia. Tymczasem, czym kierują się hotelarze zamierzający wyposażyć obiekt w krzesła? Ceną. A zaraz po niej wyglądem: kolorem i kształtem. Za nic mając ergonomię.

Wybierając krzesła, pamiętaj o personelu…

Każdorazowa zmiana aranżacji sali wiąże się z przestawieniem kilkudziesięciu, kilkuset krzeseł. Czasami część z nich, albo wszystkie trzeba usunąć z sali, bo tego wymaga scenariusz imprezy. Krzesła konferencyjne są najbardziej mobilnymi meblami w hotelu. Nic nie jest częściej przestawiane, przenoszone, chowane czy wystawiane. Pamiętać przy tym należy, że w hotelowych magazynach zwykle nie ma za dużo miejsca.
Jakie więc cechy powinno spełniać dobre krzesło z punktu widzenia personelu hotelu?
- Musi się sztaplować, czyli składać w słupek, krzesło w krzesło, od około 8 do 12 sztuk.
- Być lekkie.
- Dać się transportować specjalnym wózkiem, w słupkach.
- Być trwałe i odporne na uszkodzenia mechaniczne.
-  Producent powinien gwarantować części zamienne i wymienne.

Co oferuje rynek?

Do niedawna rynek profesjonalnych krzeseł hotelowo- konferencyjnych był podzielony między polskiego producenta: firmę Mech-Go i importera wyrobów z Chin, firmę M.I.L.-System z Olsztyna. Hossa 2007-2008 na rynku inwestycji hotelowych i związane z tym zapotrzebowanie na krzesła konferencyjne, a zaraz potem rok 2009 – rok wystudzenia gospodarki – sprawiły, że na lukratywny rynek mebli hotelowych, w tym konferencyjnych weszło kilku producentów lub importerów typowych krzeseł biurowych lub domowych. Nowy Styl, Fameg, Bejot, Drewsystem czy Elzap. Jak najprościej umieścić w ofercie krzesła konferencyjne? Analiza katalogów mebli biurowych wybranych producentów z lat 2007-2008 pokazuje, że …zmieniając nazwę krzesła z „biurowe” na „konferencyjne” w roku 2009. Każdy hotelarz znajdzie krzesła do sali w swoim obiekcie. Może zakupić krzesła biurowe przefarbowane na „konferencyjne”, które spełnią poprawnie swoją rolę w salach dla krótkich spotkań czy narad. Wybór wśród takich produktów jest praktycznie nieskończony. Drewno, dzianina, stal, chrom, tapicerka – mnogość materiałów, wariantów, kolorów oraz rozpiętość cen pozwolą wyposażyć salę w ośrodku wypoczynkowym i hotelu czy pensjonacie w miejscowości turystycznej.
Jeśli mądrze dokonać wyboru, to krzesła takie będą się nawet sztaplować. Jednak jakość materiałów użytych do wykonania krzeseł „biurowych” nie pozwoli na ich intensywną, czyli normalną w salach konferencyjnych eksploatację. Dobre krzesło konferencyjne ma stalowy lub aluminiowy stelaż i tapicerowane siedzisko oraz oparcie. W oparciu jest otwór ułatwiający przenoszenie/ przestawianie. Są odbojniki ułatwiające sztaplowanie i chroniące przed uszkodzeniami. Dobre krzesło konferencyjne jest …wieczne. Po 5 latach użytkowania wygląda jak nowe lub wymaga jedynie odświeżenia. Po 10 latach wymaga wymiany pianki i obić tapicerskich i być może polakierowania. To pretekst, by zmienić jego kolorystykę i wizualnie uczynić nowym. Żadne krzesło biurowe nie wytrzyma nawet kilku lat w dobrej kondycji, służąc obsłudze konferencji, szkoleń i bankietów. Praktyka dowodzi, że niestety nawet najlepsze krzesła drewniane także nie wytrzymują połowy tego czasu użytkowania, co metalowe. A jeżeli ich konstrukcja zakłada wieloletnią eksploatację, to wówczas się najczęściej nie sztaplują.
Jeżeli więc w hotelu klient tzw. konferencyjny stanowi główną lub liczącą się grupę – źródło wpływów ze sprzedaży, a obiekt ma być konferencyjny, wówczas wybór jest prosty: trzeba kupić krzesła zaprojektowane i stworzone do eksploatacji konferencyjnej. Wykonane z materiałów, które zakładają intensywną kilkuletnią eksploatację. I gdzie producent czy importer daje gwarancję dostępu do części zamiennych (śrub, osłon, siedzisk, oparć itp.) przez wiele lat i w pojedynczych sztukach

Autor: Jacek Piasta

Źródło: e-hotelarstwo.com, data dostępu: 07.07.2014

Nasz serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie. Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności
×