Mazurskie gminy razem będą walczyć o turystów

Eko-mariny, poprawę czystości wód w jeziorach, a nawet ośrodek szkoleniowo-survivalowy - mają w planach mazurskie samorządy. Chcą one, aby Mazury stały się spójnym regionem turystycznym, atrakcyjnym nie tylko dla żeglarzy.

Mazury w jedną spójną krainę turystyczną chce połączyć 12 gmin i jeden powiat. Inicjatywa wspólnego działania mazurskich samorządów wyszła z Mikołajek, do projektu włączyło się Giżycko (miasto, gmina i powiat), Mrągowo (miasto i gmina) Orzysz, Pisz, Pozezdrze, Ruciane-Nida, Ryn i Węgorzewo. Samorządy te opracowały już strategię rozwoju do 2020 roku, która łączy się ze "Strategią rozwoju społeczno-gospodarczego województwa warmińsko-mazurskiego do roku 2025".

Jednym z planowanych działań jest polepszenie stanu jezior poprzez budowę, rozbudowę i przebudowę systemu sieci kanalizacji sanitarnych. Łącznie planowana jest budowa ponad 120 km sieci kanalizacyjnych (m.in. w gminie Mrągowo, Pisz, Ruciane-Nida, czy Mikołajki).

Poprawie atrakcyjności turystycznej Mazur ma służyć m.in. stworzenie szlaku rowerowego wokół Wielkich Jezior Mazurskich oraz oznakowanie łączącego się ze szlakiem systemu lokalnych tras rowerowych prowadzących przez cenne przyrodniczo i krajobrazowo tereny (np. rezerwaty przyrody). Cały szlak ma mieć ok. 300 km długości, a zakładany jego przebieg obejmuje m.in. miejscowości: Węgorzewo, Ogonki, Pozezdrze, Pierkunowo, Giżycko, czy Wilkasy. Co ważne dla cyklistów, mazurski szlak rowerowy ma być komplementarny z trasami, które powstaną w północnych regionach województwa w ramach międzyregionalnego programu "Trasy rowerowe w Polsce Wschodniej". Przewidywany koszt budowy tras na Mazurach to 51 mln złotych.

Inną atrakcją Mazur mają się stać parki tematyczne, w sumie ma być ich siedem. "Powstanie tych obiektów będzie miało wpływ na wydłużenie sezonu turystycznego, stworzenie alternatywy na brak pogody, a co za tym idzie pobudzenie aktywności gospodarczej" - czytamy w "Strategii". Jeden z parków ma powstać w Orzyszu i nawiązywać do tradycji funkcjonującej tu do lat 90. XX wieku jednostki karnej. Samorządowcy zakładają, że w Orzyszu powstanie ośrodek szkoleniowo-survivalowy "jednostka karna - reaktywacja", w którym jednorazowo będzie mogło przebywać ok. 100 osób.

Mimo budowy tras rowerowych i parków tematycznych Mazury nie odwracają się od żeglarzy i planują dalszą rozbudowę ekomarin i budowę kolejnych portów, w których żeglarze będą się mogli umyć, zrobić pranie i opróżnić pokładowe toalety.

W "Strategii" zapisano także uruchomienie Mazurskiego Centrum Nauk o Środowisku w Rezerwacie Łuknajno, w którym o mazurskiej przyrodzie mogłyby się uczyć zarówno miejscowe dzieci, jak i te przyjeżdżające na Mazury w ramach zielonych szkół.

Planującym urlop na Mazurach życie ma ułatwić serwis rezerwacyjno-sprzedażowy (baza noclegowa, atrakcje) oraz program Mazurskich Kart Turystycznych "Sailpass". Posiadacze takiej karty będą mogli liczyć na zniżki np. w opłacie za noclegi czy posiłki. Potrzebę uruchomienia portalu dla turystów oraz wprowadzenia kart od lat postulują mazurscy touroperatorzy.

Źródło: Turystyka.rp.pl, data dostępu: 30.09.2014

Nasz serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie. Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności
×