Młodzi chętnie pracują sezonowo w branży turystycznej

Wakacje to dla wielu długo wyczekiwany (ale niestety zbyt krótki) okres, na który czeka się z niecierpliwością, aby odpocząć od pracy oraz obowiązków i zrealizować usnute wcześniej plany. Są jednak osoby, które chcą wykorzystać wolny czas w bardziej efektywny sposób, podejmując się pracy sezonowej. Szczególnie widoczne jest to wśród ludzi młodych i uczących się, którzy w ten sposób mogą zdobyć pierwsze doświadczenia na rynku pracy i trochę dorobić.

Tutaj otworem stoi branża turystyczna, która w porze letniej jest szczególnie oblegana. Sezon wakacyjny, a co za tym idzie ciepła, słoneczna pogoda, sprzyja wzmożonemu ruchowi w kurortach, ośrodkach wypoczynkowych i miejscach atrakcyjnych turystycznie. Przekłada się to na zwiększone zapotrzebowanie na różnego rodzaju usługi, co z kolei wymaga większej liczby pracowników.

Prace sezonowe przyjmują formę zatrudnienia tymczasowego i odgrywają znaczącą rolę na rynku pracy. Następstwa wynikające z tego typu zatrudnienia, to m.in. obniżenie kosztów pracy, wzrost wydajności oraz konkurencyjności przedsiębiorstwa i lepsze dostosowanie  się do popytu na poszczególne usługi. Ważnym punktem jest także stabilizacjs zatrudnienia poprzez przeciwdziałanie niedoborom i nadwyżkom pracowników.

Koszty związane z zatrudnieniem pracownika, bez względu na rodzaj umowy o pracę, są jednak takie same. W tym aspekcie, dla pracodawcy, nie ma więc różnicy między zatrudnieniem na pracę stałą czy tymczasową. Dlatego często poszukuje się odmiennych form zatrudnienia. Z tego powodu do prac sezonowych chętnie przyjmowani są uczniowie i studenci, którzy nie ukończyli 26 roku życia, ponieważ są zwolnieni ze składek ZUS. 

Raport „Sezonowe zatrudnienie w przedsiębiorstwach sektora usług turystycznych”, opracowany przez Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur, na zlecenie Ministerstwa Sportu i Turystyki w 2008 roku, wykazał, że 43% respondentów zwiększyło zatrudnienie w sezonie turystycznym, w tym 98,5% z nich zatrudniało pracowników sezonowych.

Zatrudnienie sezonowe jest powiązane z rodzajem prowadzonych usług. Dominują restauracje (53,3% respondentów z tej sekcji korzystało z pracowników sezonowych), hotele (38,2%) oraz biura podróży (37,3%). Zaobserwowano też, że zwiększenie zatrudnienia pracowników sezonowych jest zależne od wielkości przedsiębiorstwa. Wzrost wśród średnich firm wynosił 76,9%, małych 46%, w mikroprzedsiębiorstwach 32,4%. Bardziej podatne na ten trend są regiony atrakcyjnie turystycznie.
Według  instytucji rynku pracy, udział zatrudnienia sezonowego w branży turystycznej wynosił 31,5%. Największy wzrost odnotowywały firmy prowadzące działalność całoroczną (82,9%), natomiast firmy sezonowe jedynie 17,1%.

Pracownicy zatrudniani są średnio na okres od 2 do 3 miesięcy. Podmioty sektora turystyki, jako główne motywy zatrudniania pracowników sezonowych wskazywały: duży popyt w sezonie turystycznym (71,4% respondentów) oraz sezonowość działalności turystycznej (57,1%).

Damian Falkowski

Źródło: TTG Central Europe, data dostępu 7.08.2013

Nasz serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie. Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności
×