Europejczyk w hotelu
Rośnie zapotrzebowanie na noclegi w hotelach cztero- i pięciogwiazdkowych. Ruch w nich napędzają Rosjanie i Brytyjczycy. Niemcy rezygnują z luksusów na rzecz średniego standardu.
Jak pokazują najświeższe badania IPK International na zlecenie berlińskich targów ITB Berlin, nocleg w hotelu wybiera większość europejskich turystów podróżujących po świecie.
Około 234 z 413 milionów Europejczyków podróżujących za granicę, nocuje w hotelu, to więcej niż pięć lat temu. W 2007 roku ten rodzaj zakwaterowania wybierało 52 procent podróżujących Niemców, a obecnie 58 procent. Ale zdecydowanymi liderami są w tej mierze Rosjanie (66 proc.) i Anglicy (60procent). Wśród Polaków i Holendrów ten rodzaj zakwaterowania jest mniej popularny – odpowiednio 44 i 45 procent.
O ile liczba podróżnych nocujących w hotelach średniej klasy i tańszych nie zmienia się, o tyle wzrasta liczba gości hoteli cztero- i pięciogwiazdkowych (4 proc. i 2 proc.). W luksusowych hotelach gustują szczególnie turyści z Rosji -26 proc. z badanych wybiera podczas zagranicznych podróży pięciogwiazdkowy komfort. Ten standard wybiera też 22 procent Brytyjczyków, co plasuje ich na drugim miejscu w tej kategorii.
W ciągu ostatnich pięciu lat liczba Rosjan i Brytyjczyków wybierających luksusowe hotele zwiększyła się o 2 procent, a Rosjan o 4 procent. Podczas gdy liczba Niemców w tym segmencie rynku zatrzymała się na poziomie 13 procent. W ogóle zresztą Niemcy wybierają raczej hotele średniej klasy. Można nawet mówić o tendencji spadkowej -coraz mniej turystów z Niemiec wybiera obiekty luksusowe.
Martin Buck, dyrektor centrum podróży i logistyki targów berlińskich widzi kilka przyczyn wzrostu zainteresowania i wyboru luksusowych hoteli. Po pierwsze w ostatnich latach oferta hotelowa zdecydowanie się powiększyła o nowe usługi. Po drugie, coraz częściej pokoje w hotelach czterogwiazdkowych można zarezerwować on-line w cenach pokoju w hotelu średniej klasy. Poza tym luksusowe hotele coraz częściej oferują spore rabaty. Po trzecie jest to rezultat prowadzenia przez hotele programów lojalnościowych i bardzo aktywnej sprzedaży hoteli wysokiej klasy przez biura turystyczne. Zdaniem Bucka ta tendencja utrzyma się w najbliższych latach.
Poza noclegami w hotelach, popularnością wśród Europejczyków cieszą się inne rodzaje zakwaterowania. 20 procent ankietowanych wynajmuje lub kupuje dom na wakacje, a 10 procent spędza wakacje u znajomych lub krewnych. Pobyty na kempingu i polach namiotowych są ledwie odnotowywane w statystykach (3proc.).
Raport jest oparty na danych zebranych przez IPK International w 33 krajach Europy i opublikowanych w „World Travel Monitor". IPK International specjalizuje się w badaniach rynku turystycznego i marketingu turystycznego. W swoich cyklicznych badaniach na temat szeroko pojętego rynku turystycznego podróży bierze pod uwagę m.in.: cel podróży, rodzaje wakacyjnych i świątecznych wyjazdów, rodzaje podróży służbowych, czas trwania podróży, rodzaj transportu, zakwaterowania, sposób rezerwacji itp. F.F.
Źródło: Turystyka.rp.pl, data dostępu 3.09.2012