Jak chronić dane osobowe gościa
Z pewnością nadal wśród części hotelarzy ochrona danych osobowych rodzi wiele pytań i wzbudza wątpliwości. Zdarza się, że właściciele obiektów hotelarskich nie zdają sobie sprawy z tego, że w tej sferze muszą spełniać wskazane przez przepisy prawa obowiązki, a skutki zaniedbań mogą być bardzo poważne.
Meldunek
W Polsce występują dwa podstawowe obowiązki meldunkowe: cywilny regulowany ustawą z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (Dz. U. z 1974 r. Nr 14, poz. 85) dalej u.e.l. oraz wojskowy zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 1 czerwca 2004 r. w sprawie wojskowego obowiązku meldunkowego, obowiązku powiadamiania wojskowego komendanta uzupełnień oraz uzyskiwania zezwolenia na wyjazd i pobyt za granicą.
Ten ostatni obowiązek meldunkowy funkcjonuje równolegle do obowiązku cywilnego i dotyczy w szczególności wszystkich mężczyzn w wieku 18-50 lat życia. Osoby podlegające temu obowiązkowi powinny zgłaszać do Wojskowej Komendy Uzupełnień (WKU) m.in. zmiany w wykształceniu oraz kwalifikacjach zawodowych. Pozostałe wymagania wojskowego obowiązku meldunkowego są związane z obowiązkiem cywilnym.
Obowiązek meldunkowy cywilny obejmuje m.in. zameldowanie na pobyt stały oraz na pobyt czasowy powyżej 3 miesięcy, a w przypadku cudzoziemców również do 3 miesięcy. Inne obowiązki to np. zgłoszenie wyjazdu za granicę na czas dłuższy niż 6 miesięcy (do 2010 r. dłuższy niż 3 miesiące). Nie wchodząc w szczegóły powyższych rozwiązań, na zniesienie obowiązku meldunkowego musimy poczekać jeszcze do 1 stycznia 2016 roku.
Po 31 grudnia 2012 roku nie obowiązuje natomiast obowiązek meldowania gości hotelowych, który wynikał z art. 10 ust. 2 u.e.l. stanowiącego, że osoba, która przybywa do zakładu hotelarskiego jest obowiązana zameldować się u kierownika zakładu na pobyt stały lub czasowy przed upływem 24 godzin od chwili przybycia. Nie dochowanie wyżej wymienionego obowiązku oznaczało popełnienie wykroczenia z art. 147 § 1 kodeksu wykroczeń polegającego na niedopełnieniu ciążącego na nim obowiązku meldunkowego (uchylonego z dniem 1 stycznia 2013). Do tego czasu określone były również dokładnie przez art. 44 b u.e.l. wymagania co do prowadzenia zbioru danych osobowych w zakładach hotelarskich (w formie książki zameldowań, lub w systemie teleinformatycznym) wraz ze wskazaniem danych podlegających przetwarzaniu.
Zachodzi więc pytanie czy w związku z uchyleniem obowiązku weryfikowania tożsamości osób korzystających z usług zakładów hotelarskich nie mają one obecnie możliwości podejmowania takich działań? Czy ewentualne żądanie podania danych i potwierdzenia ich dowodem osobistym jest dopuszczone przez ustawę z 29 sierpnia 1997 roku o ochronie danych osobowych (Dz.U. 1997 nr 133 poz. 883 ze zm.) ,dalej u.o.do., czy jest zakazane?
Autorem tekstu jest dr Bogdan Fischer, radca prawny i partner Kancelaria Prawna Chałas i Wspólnicy
Cały artykuł dostępny jest we wrześniowym wydaniu „Świata Hoteli”
Źródło: horecanet.pl, data dostępu: 24.09.2014