Metody rozliczeń klient - agencja - kampania AdWords dla e-commerce
Decydując się na prowadzenie kampanii w AdWords, często myślimy, że jest to bardzo prosta sprawa, z którą uporamy się sami. Niejednokrotnie czas weryfikuje nasze podejście i okazuje się, że jesteśmy zmuszeni do powierzenia działań reklamowych specjalistom z agencji.
Tutaj pojawia się pytanie – w jakim zakresie chcemy przekazać kontrolę nad naszymi reklamami osobom trzecim i w jaki sposób rozliczać się za wykonaną pracę? Na pytanie odnośnie ustalania formy rozliczenia na płaszczyźnie agencja-klient odpowiem w dalszej części teksu.
Stała stawka prowadzenia kampanii (Flat-fee)
Jak sama nazwa wskazuje, jest to nic innego jak ustalenie stałego poziomu wynagrodzenia dla agencji w momencie podpisania umowy. Takie podejście pozwoli nam łatwo kontrolować comiesięczny poziom kosztów stałych w naszej firmie. Nie jest ono jednak wolne od wad. W przypadku sezonowości czy też zmian (głównie spadków) w przychodach naszej firmy, spowodowanych koniunkturą, wybór stałej stawki rozliczenia będzie miał wpływ na rentowność działań w AdWords.
Wynagrodzenie zależne od generowanych przychodów (Success-Fee)
W tym przypadku wynagrodzenie dla agencji uzależnione jest od wygenerowanego przez AdWords przychodu. Najczęściej poziom honorarium ustala się na podstawie procentowego udziału w przychodach. Może ono przyjmować stałą wartość, np. 5 proc. z wypracowanego profitu bez względu na wartość przychodu lub też charakter przedziałowy np.
5 proc. udziału - przychód na poziomie 5 000 zł – 10 000 zł
10 proc. udziału – przychód na poziomie 10 001 zł – 20 000 zł
15 proc. udziału - przychód na poziomie > 20 001 zł
Ten rodzaj umowy niejednemu klientowi pozwala spać spokojnie i nie martwić się o jakość prowadzonych działań po stronie agencji, ponieważ zarówno jednej, jak i drugiej stronie zależy na maksymalizacji zysku.
Należy pamiętać, że ten rodzaj umowy ma zastosowanie jedynie w przypadku kiedy mierzona konwersja przyjmuje wartość monetarną (sprzedaż produktów/usług). Wiążąc się z agencją umową success-fee miejmy na uwadze, że jeżeli optymalizacja kampanii spowoduje wygenerowanie przez AdWords wysokich przychodów, wtedy ustalenie minimalnego udziału nawet na poziomie 5 proc. może znacznie obciążyć wolumen zysku.
Autor: Maciej Muszyński - Project Manager Specjalista SEM w Ideacto, kreatywnej agencji eCommerce z Grupy Divante.
Źródło: Nowymarketing.pl, data dostępu: 12.03.2015