Nowe segmenty na rynku turystycznym
Zbadano potrzeby i oczekiwania podstawowych grup turystów, które będą występować w najbliższej przyszłości. Zgodnie z raportem Future Traveller Tribes 2020, przyszłość podróży turystycznych będzie należeć do czterech segmentów turystów: aktywnych seniorów, globalnych rodzin, dojeżdżających pracowników, kadry zarządczej.
Myślenie o wyżej wymienionych grupach rozwinięto następnie w raporcie Future Traveller Tribes 2030 w dwóch kierunkach.
Po pierwsze, zmieniono podejście do segmentacji z „demograficznej” uwzględniającej zmienne takie jak: wiek, płeć, cykl życia rodziny, czy dochód na „psychograficzną”, odwołującą się do stylu życia, osobowości.
Po drugie, rozszerzono zasięg prognoz z 2020 r. do 2030 r. Wyodrębniono sześć segmentów: poszukiwacze prostoty, łowcy nagród, poszukiwacze kapitału społecznego, puryści kulturowi, etyczni podróżnicy i dojeżdżający z obowiązku. Przedstawiamy każdy z segmentów.
Poszukiwacz prostoty woli oferty w pakiecie, starając się uniknąć zarządzania zbyt dużą ilością szczegółów podczas podróży. Dlatego powierza je zaufanym źródłom. Często podróżuje pierwszy raz, dlatego woli wycieczki grupowe. Dopiero z czasem zyskuje pewność siebie i zaczyna dostosowywać wyjazdy do swoich potrzeb. Wakacje dla tego typu osób mają stanowić przyjemny okres spędzony w bezpiecznym otoczeniu.
Poszukiwacze kapitału społecznego organizują swoje wakacje prawie wyłącznie z myślą o odbiorcach internetowych. Zdają sobie sprawę, że odbywanie ciekawych podróży jest obiektem pragnień. Poszukują miejsc niezwykłych i fotogenicznych, którymi będą mogli pochwalić się i kierują się chęcią zdobycia jak największej ilości interakcji społecznych. Wykorzystują potencjał cyfrowych mediów, aby wzbogacić i poinformować o swoich przeżyciach zawsze pamiętając, że są one oglądane przez odbiorców online.
Purysta kulturowy będzie traktować wakacje jako szansę na zupełne oderwanie się od swojego domowego życia i zanurzeniu się w nieznanym, czasami nawet niezbyt wygodnym otoczeniu. Przyjemność z wyjazdu zależy od autentyczności doświadczeń wynikających z włączenia się w inny styl życia. Taka osoba korzysta z platform umożliwiających nawiązanie kontaktów z mieszkańcami.
Etyczny podróżnik przygotowuje plany podróży oparte na zasadach moralnych i etycznych, ideałach politycznych i w zgodzie z sumieniem, na przykład zmniejszając swój wkład w emisję dwutlenku węgla lub poprawiając jakość życia innych. Często będzie improwizować lub dodawać do wyjazdu jakiś element wolontariatu, rozwoju społeczności lub działalności zrównoważonej ekologicznie, wykorzystując przy nim ekonomię współdzielenia.
Dojeżdżający z obowiązku podporządkowują się określonym celom podróży – służbowym lub wypoczynkowym, a tym samym mają ograniczenia czasowe i budżetowe. Poszukują inteligentnych technologii opartych na algorytmach, które pozwolą im aranżować i improwizować wypoczynek oraz unikać możliwych kłopotów. Pragną szczęśliwie dotrzeć we właściwe miejsce o odpowiednim czasie. Przykładem takiej podgrup: jest turystyka biznesowy, konferencyjna, pielgrzymkowa, sportowa, zdrowotna, VFR.
Łowca nagród jest często zainteresowany leniwymi, luksusowymi przyjemnościami, samodoskonaleniem poprzez fizyczną i psychiczną poprawę zdrowia. Wielu pragnie czegoś, co prezentuje nadzwyczajną nagrodę lub musi ich spotkać nadzwyczajne doświadczenie, w zamian za osiągnięty sukces zawodowy okupiony ciężką pracą, zwrot za poświęcony jej czas i energię.
Schemat pokazuje jak wcześniejsze cztery segmenty są powiązane z sześcioma nowymi.
Źródło: ttg.com.pl, data dostępu: 24.07.2018
Autorzy: Leszek i Agnieszka Nowak na podstawie Future Traveller Tribes 2020 i 2030 amadeus.com