Programy Promocji Branży Usług Prozdrowotnych
100 mln złotych to pula środków dostępna w ogłoszonym konkursie dla mikro, małych i średnich firm, zainteresowanych wprowadzeniem swoich wyrobów lub usług na rynki międzynarodowe. Fundusze z Programu Inteligentny Rozwój przyznawać będzie Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. Znalazły się tam również fundusze dla turystyki w sektorze usług prozdrowotnych.
Dofinansowanie obejmie udział w 7 branżowych programach promocji, w tym sektor usług prozdrowotnych. Na wsparcie mogą liczyć przedsiębiorstwa prowadzące działalność eksportową, posiadające innowacyjny wyrób lub usługę oraz budujące potencjał do bycia marką rozpoznawalną na rynkach międzynarodowych. Ponadto, w procesie oceny wniosku o dofinansowanie, preferowane będą firmy, które wdrożyły, zleciły bądź zakupiły prace badawczo-rozwojowe albo prowadzą je samodzielnie.
Polska Organizacja Turystyczna jest realizatorem programu promocji usług prozdrowotnych. Ministerstwo Gospodarki wskazało POT, jako partnera na realizatora w/w programu na podstawie analizy dokonanej m.in. w oparciu o kompetencje i zakres swojej działalności statutowej. Na wybór ten miało również wpływ doświadczenie jakie posiada Polska Organizacja Turystyczna we wdrażaniu m.in. projektów „Promujmy Polskę Razem” i „Lubię Polskę!” finansowanych ze środków unijnych zrealizowanych w okresie 2009 – 2015.
Szczegółowy program promocji usług prozdrowotnych został opracowany przez Polską Organizacje Turystyczną w oparciu o konsultację z polskimi przedsiębiorcami świadczącymi usługi prozdrowotne równocześnie potencjalnymi beneficjentami tego programu, organizacjami wspierającymi działalność prozdrowotna na rynku polskim oraz z regionalnymi i lokalnymi organizacjami turystycznymi. Wśród nich znaleźli się m.in. członkowie konsorcjum „Zdrowie, Uroda”, członkowie Forum Turystyki Przyjazdowej współpracujący z Polska Organizacja Turystyczna ramach dużych wspólnych przedsięwzięć promocyjnych w Polsce i zagranicą.
Do pobrania: USŁUGI PROZDROWOTNE - PROGRAM PROMOCJI
Podstawą do opracowywania programu były również wyniki badania ewaluacyjnego dotyczącego realizacji projektu systemowego pn.”Promocja polskiej gospodarki na rynkach międzynarodowych” realizowanego w latach 2012 – 2015 w tym opinie realizatorów i udziałowców projektu „turystyka medyczna” wdrażanego w ramach tego projektu. Ogółem w konsultacji wzięło udział ponad 200 podmiotów zainteresowanych kształtem programu.
Zgodnie z założeniami dla każdego z branżowych programów promocji Polska Organizacja Turystyczna przygotowała wykaz rynków pozaunijnych, na terenie których program będzie realizowany oraz działania promocyjne, które zostaną przeprowadzone w związku z jego realizacją. W programie uwzględniono również najważniejsze międzynarodowe imprezy targowo-wystawiennicze o wymiarze światowym, organizowane na terenie Unii Europejskiej. Wiedzę z zakresu popytu na polskie usługi prozdrowotne na rynkach zagranicznych zaczerpnięto z opracowań przygotowanych przez Zagraniczne Ośrodki Polskiej Organizacji Turystycznej na odpowiednich rynkach.
Obsługą przedsiębiorców zainteresowanych udziałem w programie zajmować się będzie Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. Obsługa ta będzie realizowana w ramach wdrażania poddziałania 3.3.3 „Wsparcie MŚP w promocji marek produktowych – Go to brand.pl” i będzie polegać na ogłaszaniu naborów wniosków, ich oceny, podejmowaniu decyzji o przyznawaniu wysokości dofinansowania oraz rozliczaniu. Wsparcie finansowe przewidywane dla MŚP w tym poddziałaniu odbywać się będzie w ramach osobnej puli środków dedykowanych wszystkim przedsiębiorcom w ramach 12 branżowych programów.
Koszt realizacji każdego z programów promocji w trybie 3-letnim w latach 2016-2019 (od połowy 2016 r. do połowy 2019 r.) wynosi 4,9 mln zł. W latach 2019-2022 (od połowy 2019 r. do połowy 2022 r.), przewidywana jest kontynuacja realizacji max. 8 branżowych programów promocji.
Wnioski o dofinansowanie można składać od 24 czerwca do 5 sierpnia.