Rok po EURO 2012 w Gdańsku - co dalej?

Mija rok od organizacji Turnieju Finałowego EURO 2012 w Polsce i na Ukrainie. Co jeszcze, poza licznymi wspomnieniami pozostało w miastach-gospodarzach imprezy po piłkarskim święcie? Rok temu w czerwcu cała Polska, w tym Gdańsk, żyła wydarzeniami związanymi z organizacją EURO 2012. Przez polskie miasta - nie tylko gospodarzy meczów, przelała się fala niezapomnianego entuzjazmu wyrażanego w kilkunastu europejskich językach.

W Gdańsku kibice z innych regionów Polski, ale też zagraniczni z Irlandii, Chorwacji, Hiszpanii i innych krajów Europy przez miesiąc cieszyli się z sukcesów swoich drużyn, wspólnie z nimi przeżywali piłkarskie porażki. W samym tylko czerwcu Gdańsk odwiedziło ponad 57 tysięcy polskich turystów i ponad 28 tysięcy kibiców zagranicznych (o 41,4% więcej niż w czerwcu 2011 roku).

Jednak samo EURO 2012 pozostawiło po sobie, poza niezapomnianą atmosferą tamtych dni, również bardzo konkretne korzyści, które do dziś odczuwa miasta, jego mieszkańcy oraz turyści zarówno ci indywidualni, jak biznesowi. Inwestycje w infrastrukturę. Organizacja meczów Turnieju Finałowego EURO 2013 była impulsem do rozbudowy oraz poprawy już istniejącej infrastruktury - w Gdańsku głównej drogowej oraz powietrznej. W kwietniu 2012 pierwsi pasażerowie skorzystali z nowego terminalu T2 Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy w Gdańsku. Budowa nowoczesnego, przestronnego budynku kosztowała miasto 400 mln złotych. Dzięki rozbudowanej siatce połączeń w roku 2012 lotnisko obsłużyło prawie 3 mln pasażerów, docelowo z Portu Lotniczego w Gdańsku ma korzystać nawet 5 mln pasażerów rocznie.

Jeszcze przed rozpoczęciem czerwcowych meczy w ramach EURO 2012 wyremontowano część dróg (w tym m.in. główną drogę dojazdową do gdańskiego lotniska), ale zadbano również o jakość i dostępność komunikacji publicznej (remont taboru Szybkiej Kolei Miejskiej SKM, remonty stacji, zakup nowych tramwajów niskopodłogowych).

Bursztynowy stadion. Flagową inwestycją Gdańska na EURO 2012 była oczywiście budowa stadionu piłkarskiego nie odbiegającego standardami od największych europejskich aren piłkarskich. PGE ARENA, zwana też ze względu na swoją charakterystyczną bryłę i kolor, bursztynowym stadionem może pomieścić ponad 44 tysiące kibiców. Ale ten nowoczesny obiekt jest nie tylko areną zmagań piłkarskich lokalnej drużyny. Na jego terenie powstało nowoczesne centrum konferencyjne z 3 salami, w tym największą mogąca pomieścić do 1000 osób (z pięknym widokiem na murawę i trybuny) oraz
szereg atrakcji dla zwiedzających (tor wrotkarski, kolejka tyrolska).

W bezpośrednim sąsiedztwie PGE ARENY powstała nowa siedziba Międzynarodowych Targów Gdańskich SA - Centrum Wystawienniczo-Kongresowe AmberExpo (jeden z najwocześniejszych tego typu obiektów w Polsce). Pierwszym sprawdzianem dla możliwości organizacyjnych dla nowego centrum był właśnie Turniej Finałowy EURO 2012 - w AmberExpo mieściła się Centrum Wolontariatu przygotowane przez UEFA. W 2012 roku w siedzibie MTG SA (łącznie 3 hale targowe oraz 4 sale konferencyjne) odbyło się ponad 60 imprez - targów, konferencji, ale również koncertów i mniejszych spotkań
biznesowych.

Przede wszystkim ludzie i doświadczenie. Pisząc o korzyściach, jakie przyniosło za sobą EURO 2012 nie można zapomnieć o niezwykle cennym doświadczeniu, jakie zdobyło miasto przy organizacji tak dużej imprezy masowej. Logistycznie było to przedsięwzięcie nieporównywalne z jakimkolwiek innym w poprzednich latach, ale dziś, kiedy mija rok od organizacji meczy w ramach turnieju można śmiało powiedzieć, że miasto (cały region) zdało ten trudny egzamin. Transport publiczny, organizacja stref kibica, punkty informacyjne – wszystko to miało wpływ na sprawny przebieg całej imprezy.

Również dla gdańskich (również sopockich i częściowo gdyńskich) hotelarzy, restauratorów, właścicieli kawiarni i sklepów EURO 2012 było szansą na promocję i zachęcenie kibiców-turystów do powrotu do Trójmiasta. W Gdańsku i Regionie powstaje coraz więcej nowych obiektów hotelowych (w 2012 roku pojawiło się 5 nowych obiektów, trwa budowa kolejnych m.in. przy gdańskim lotnisku oraz w ścisłym centrum Gdańska). Zwiększa się również liczba turystów indywidualnych, ale także biznesowych (w roku 2012 było to ponad 400 tysięcy), którzy korzystają z infrastruktury powstałej przed EURO 2012. Rolą miasta i lokalnej branży (turystycznej, eventowej) jest jak najbardziej efektywne wykorzystanie tego
potencjału.

Źródło: Gdańsk Conventaion Bureau, data dostępu 8.07.2013

Nasz serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie. Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności
×