Turystyka piwna w Polsce – czy potrafimy wykorzystać rosnący potencjał?

Polska posiada mnóstwo małych, lokalnych browarów, a liczba ich entuzjastów nie ogranicza się tylko do ekspertów i smakoszy, których opinie można przeczytać na dedykowanych temu portalach. Czy Polska potrafi wykorzystać turystyczny potencjał złotego napoju?

Piwne przebudzenie

Wzrost popytu na produkty mniejszych browarów był odnotowywany już od 2006 roku, ale to sukces browaru Pinta i ich flagowego produktu „Atak Chmielu” w stylu AIPA zapoczątkował rewolucję. Wytrawni konsumenci od razu pokochali ten wyrazisty chmielowy smak. Z czasem kolejne nowe piwne smaki wkroczyły na rynek i coraz większa liczba osób odwróciła się od koncernowych browarów.

Birofile wyruszają na szlak

Prekursorzy turystyki piwnej od zawsze pragnęli poznać rodzinny browar ich ulubionego trunku i w ten sposób zbliżyć się do marki. Wraz z rozwojem lokalnych browarów przemysłowych wzrosła liczba ekspertów, entuzjastów, która przerodziła się w falę turystów pragnących do nich dotrzeć w poszukiwaniu pożądanego chmielowego smaku. Sprzyja temu postawa browarników, którzy wzorem innych przemysłowców otwierają się na zwiedzających i zapraszają do siebie np. za pośrednictwem portali społecznościowych. 

Inną formą turystyki piwnej jest udział w targach piwnych oraz specjalnych wydarzeniach, na których to producenci docierają do swoich konsumentów. Przykładami są festiwale piwne: Offbeer w Łodzi, Lubiński, Wrocławski Festiwal Dobrego Piwa, Festiwal Piwa w Szreniawie, Krakowski, Krakowskie Wianki, Festiwal Birofilia w Żywcu, Warmiński Festiwal Dziedzictwa Browarniczego w Braniewie, Biskupcu i Olsztynie, Festiwal Piw Rzemieślniczych w Annopolu, Szwejkfest w Krakowie, Chmielaki w Krasnymstawie i Biesiada Trybunalska w  Piotrkowie Trybunalskim. Najwięcej browarów w jednym miejscu są jednak w stanie zgromadzić targi: Piw Regionalnych „Piwowary” w Łodzi oraz Poznańskie Targi Piwne.

Regionalne szlaki piwne

Polska nie posiada tak wielu browarów jak nasi południowi sąsiedzi i ich rozmieszczenie na mapie można wyodrębnić w sześciu większych regionach. Formalne szlaki piwne zostały wyodrębnione w Poznaniu i Warszawie, a wybór lokali i sama koncepcja różnią się trochę między sobą.

W regionie Pomorza znajdują się następujące browary warte odwiedzenia: Browar Amber w Bielkówku, Brovarnia w Gańsku, Browar Gościszewo SC w Gościszewie, Browary Grudziądz w Grudziądzu, Minibrowar Kowal w Koszalinie, Brewer Polska w Połczynie Zdrój, Browar Bosman w Szczecinie, Browar Krajan Trzeciewnicy.

Region Wielkopolski ma do zaoferowania zwiedzanie Browaru Czarnków w Czarnkowie, Browaru Bartek w Gołuchowie, Browar Kaliski – Złoty Róg w Kaliszu, Browar Zodiak w Kłodawie, Browar Fortuna w Miłosławiu, Lech Browary Wielkopolski w Poznaniu, Brovaria w Poznaniu, Browar Boss w Witnicy, Browar Edi we Wschowie, Haust Minibrowar Restauracja Pub w Zielonej Górze.


Przeczytaj cały artykuł


Autor tekstu: Filip Kortus – absolwent Gospodarki Turystycznej na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu. Członek Studenckiego Centrum Badań Turystycznych „Explorers”.

Źródło: Dziennik Turystyczny, data dostępu: 10.10.2014

Nasz serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie. Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności
×