Wakacyjne plany Polaków w trakcie pandemii
Badanie przeprowadzone na zlecenie Europa Ubezpieczenia wskazało, iż 63,5% Polaków bierze pod uwagę, że ze względu na pandemię koronawirusa w ostatniej chwili będzie musiało zrezygnować z letnich planów urlopowych. Średnia długość wyjazdu urlopowego została znacząco skrócona ze względu na pandemię.
Badanie Europa Ubezpieczenia – jednego z liderów rynku ubezpieczeń podróżnych – zrealizowano w dniach 9-10 marca metodą wspomaganego wywiadu komputerowego – CAWI. Zapytano w nim 750 osób z miast liczących ponad 100 tys. mieszkańców o wpływ pandemii COVID-19 na ich plany związane z wypoczynkiem i aktywnym spędzaniem czasu wolnego. To osoby najbardziej aktywne i mobilne na rynku usług turystycznych i sportowych.
Zestawiając plany dotyczące tegorocznego wypoczynku z realnymi zachowaniami urlopowymi z 2019 roku widać wyraźnie, że pandemia wpłynęła na skrócenie czasu wyjazdu wakacyjnego. Jednocześnie blisko połowa badanych zgodziła się z twierdzeniem, że ze względu na koronawirusa częściej będzie wybierało się w najbliższym sezonie letnim na kilkudniowe, spontaniczne wyjazdy – kosztem dłuższego, zaplanowanego wcześniej urlopu. Ten trudny dla wszystkich czas zmienił sposób planowania wakacyjnego wypoczynku. Przystosowanie się do tych trwałych zmian w zachowaniach Polaków będzie wyzwaniem dla branży ubezpieczeniowej - mówi Marat Nevretdinov, prezes Europa Ubezpieczenia.
41,3% respondentów deklaruje, że spędzi tegoroczne wakacje w Polsce, a 24,7% planuje wyjazd zagraniczny. 19,9% badanych osób nie wie jeszcze, co będzie robić latem. 15,9% spędzi urlop w miejscu swojego zamieszkania i w jego najbliższej okolicy. 9,3% przeznaczy go na przydomowe prace i porządki.
U progu trzeciej fali pandemii plany wakacyjne Polaków najlepiej opisuje jedno słowo: niepewność. Z jednej strony możemy się spodziewać szturmu na krajowe kurorty i obiekty turystyczne. Z drugiej strony, duża część badanych nie wie jeszcze, co będzie robić latem. Ze względu na często zmieniające się restrykcje wielu z nich decyzję dotyczącą wyjazdów będzie podejmować w ostatniej chwili. Jeśli dodamy do tego wysoki poziom gotowości do skorzystania z szybkich, krótkoterminowych ubezpieczeń – zadeklarowało go 45,8% respondentów – to możemy się spodziewać ogólnego wzrostu popytu na tego typu usługi – powiedział Tomasz Janas, ekspert ds. ubezpieczeń podróżnych w Europa Ubezpieczenia.
Wśród aktywności, za którymi respondenci tęsknią najmocniej po roku trwania pandemii i wprowadzania ograniczeń związanych z aktywnym spędzaniem czasu wolnego są: spotkania towarzyskie ze znajomymi (67,6%), wyjścia do restauracji (67,3% respondentów) i krótkie, spontaniczne wyjazdy 1- i 2-dniowe (61,9%). Jednocześnie najmniej brakuje im zakupów w centrach handlowych – tę aktywność wskazało jedynie 39,8% badanych.
Europa Ubezpieczenia to jeden z liderów rynku ubezpieczeń turystycznych w Polsce. W 2019 roku z jej ochrony ubezpieczeniowej podczas podróży oraz wypoczynku za granicą i w Polsce skorzystało ponad 1,6 mln osób. Europa Ubezpieczenia to dwa towarzystwa ubezpieczeniowe: majątkowe TU Europa i życiowe TUnŻ Europa.
Źródło: Europa Ubezpieczenia, data dostępu: 24.03.2021