Zarabiaj na wsi
Z czym Wam się kojarzy wieś? Ze spokojem, ogródkiem, babcinym obiadem? To najczęstsze skojarzenia ludzi, którzy jako dzieci ostatni raz odwiedzili tereny wiejskie. Dzisiejsza wieś jest zmechanizowana, przedsiębiorcza, ale dalej urokliwa. Osoby, które już jakiś czas temu zainwestowały w biznes na wsi, dziś mogą liczyć na wielu turystów szukających kontaktu z naturą.
Szansa na promocję
Właściciele obiektów turystycznych mają niełatwe zadanie przebicia się ponad konkurencję. Muszą rozwijać swoją ofertę, zaskakiwać i dążyć do spełnienia wymagań gości. Niezbędna jest promocja gospodarstwa, koniecznością stało się założenie strony firmowej i profilu w mediach społecznościowych, gdzie potencjalny klient może poznać ofertę, zobaczyć zdjęcia i opinię innych osób. Na pomoc gospodarzom przychodzą akcje i konkursy, takie jak np. „Na wsi najlepiej – 12 dobrych praktyk w turystyce wiejskiej”. Jedno z działań akcji zorganizowanej przez Polską Organizację Turystyczną dotyczy szerokopasmowej reklamy laureatów. Promocją w tradycyjnych, jak i nowych mediach zostało objęte 12 gospodarstw agroturystycznych i obiektów gastronomicznych, które zwyciężyły w konkursie.
To ogromna szansa dla naszego obiektu. Stoimy właśnie w przededniu zwiększonego zainteresowania potencjalnych gości. Myślę, że z czystej ciekawości będą chcieli przyjechać, odwiedzić, sprawdzić „w realu” jak wygląda nasze gospodarstwo, co oferujemy. Zwycięstwo to niewyobrażalna radość, to jakby podsumowaniem naszej pracy i dowartościowanie jej. Jesteśmy niezmiernie wdzięczni, że udało nam się dobyć pierwsze miejsce – mówi Katarzyna Siwiec, właścicielka agroturystyki „Pod Jabłonią”.
Moc możliwości
Polska wieś daje wiele możliwości, które należy dostrzec i skupić się na ich wykorzystaniu. Czasem wystarczy impuls, by rozpocząć własną działalność.
Oboje z żoną pochodzimy z Warszawy. Po trzydziestu pięciu latach mieszkania w stolicy, którą lubiłem, znalazłem się na zakręcie życiowym, jeśli chodzi o prace i zdrowie. Ostateczna decyzja o przeprowadzce zapadła kilka lat po zakupieniu siedliska, które na początku miało być działką letniskową. Potem nastąpiła seria wypadków, zbiegów okoliczności i mocno spontaniczna decyzja, że muszę tu zostać – mówi Robert Maluchnik, właściciel Domu Pod Tulipanem i Domku na górce.
Każdy region Polski to inne zwyczaje, tradycje, a często także gwara. Bazując na potencjale miejsc, można stworzyć wyjątkową ofertę, która zachwyci turystów. Jak stworzyć rozpoznawalny i ceniony przez turystów obiekt?
Przede wszystkim jakość. Dlatego mamy takie obłożenie. Goście muszą czuć, że to miejsce tak wyjątkowe, że będą mieli do czego wracać. Nasz sezon trwa cały rok, jest tyle rzeczy do robienia w samym folwarku, ale także w samym regionie – mówi Joanna Sztuczkowska-Król, właścicielka Folwarku „Wrzosówka”.
Nigdy nie idziemy na skróty i ludzie o tym wiedzą, to się czuje. Sami pieczemy chleby, fermentujemy herbaty, chodzimy do lasu, współpracujemy z rolnikami, kupujemy od nich gęsi. Żyjemy blisko natury i pokazujemy ludziom, że jednak można. Satysfakcjonuje to nie tylko nas — gospodarzy , ale też ludzi. Uczymy się także od ludzi, którzy do nas przyjeżdżają, zapraszamy podróżników, jest takie powiedzenie „stół łączy” – mówi Grażyna Zaremba-Szuba, właścicielka „Dworku Tradycja”.
Druga edycja konkursu „Na wsi najlepiej – 12 dobrych praktyk w turystyce wiejskiej”, do której zgłosiło się aż 169 obiektów, pokazuje dynamizm rozwoju polskiej wsi. Powstaje coraz więcej obiektów pomysłowych, innowacyjnych, zachwycających swą ofertą i historią. Szczegóły dotyczące tzw. dobrych praktyk w turystyce wiejskiej znajdziecie na stronie nawsinajlepiej.polska.travel. To doskonała inspiracja dla mieszkańców wsi, ale także dla tych z Was, którzy dopiero planują lub marzą o przeprowadzce i rozpoczęciu własnego biznesu. Akcja mogła zostać przeprowadzona dzięki wsparciu Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich oraz Programowi Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014 – 2020, których celem jest identyfikacja i rozpowszechnianie wiedzy na temat tzw. dobrych praktyk w turystyce wiejskiej.