Zrównoważona turystyka w Polsce – wyzwania, bariery i sukcesy

Brak wzajemnego zaufania i współpracy między interesariuszami, brak strategii zrównoważonego rozwoju turystyki, niska świadomość korzyści ze zrównoważonej turystyki czy brak skoordynowanego marketingu to główne bariery w prowadzeniu zrównoważonej turystyki w Polsce wymieniane podczas warsztatów zorganizowanych przez Polską Organizację Turystyczną.

W praktycznych warsztatach prowadzonych przez Martę Mills, doradcę ds. zrównoważonej turystyki wielu międzynarodowych organizacji oraz Adama Mikołajczyka, prezesaEuropejskiego Instytutu Marketingu Miejsc uczestniczyli przedstawiciele regionalnych i lokalnych organizacji turystycznych, samorządów lokalnych, placówek naukowych oraz biznesów turystycznych biorących udział w tegorocznej edycji projektu EDEN na „Najlepsze Europejskie Destynacje Turystyczne” w kategorii turystyka zdrowotna i wellness.

Po prezentacji i analizie przykładów dobrych oraz mniej udanych praktyk z całego świata w planowaniu i wdrażaniu zrównoważonej turystyki, uczestnicy z całej Polski dzielili się doświadczeniami ze swoich destynacji, po czym wspólnie zidentyfikowali główne wyzwania i bariery rozwoju turystki zrównoważonej w Polsce. Kilka z nich to:

  • brak wzajemnego zaufania i współpracy między interesariuszami;
  • brak strategii zrównoważonego rozwoju turystyki, i związany z tym brak lidera – organizacji lub grupy ludzi rozumiejących potrzebę długoterminowego, planowanowanego rozwoju turystyki w destynacji;
  • brak wspólnej promocji i skoordynowanego marketingu małych biznesów – i często niezdrowa konkurencja;
  • niska świadomość korzyści ze zrównoważonej turystyki – u wszystkich podmiotów (samorząd, biznes, lokalni mieszkańcy ale również turyści);
  • niska świadomość lokalnych atutów destynacji które można sprzedać turystom, wynikająca często ze słabego zrozumienia potrzeb i motywacji nowoczesnego turysty.

Jednak uczestnicy warsztatów to laureaci konkursu EDEN których ‘produkty zarządzane są zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju’ i pracujący w kierunku ciągłego ulepszania i produków, i całych destynacji. Według nich widać też wiele pozytywnych sygnałów z destynacji gdzie rośnie świadomość korzyści ze zrównoważonej turystyki oraz chęć współpracy między biznesami i samorządami które rozumieją potrzebę wspólnego i bardziej skoordynowanego działania. Według prowadzącej warsztaty Marty Mills ‘właśnie wzrost wiedzy i świadomości Polaków jak można zminimalizować negatywny i zmaksymalizować pozytywny wpływ turystyki w destynacji jest kluczowy w rozwoju zrównoważonej turystyki w Polsce’.

Więcej o sukcesach i barierach zidentyfikowanych podczas warsztatów

Źródło: https://oneplanetblog.com/

Nasz serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie. Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności
×